تصور می شود که هاسپیتالیتی یا مهمان نوازی از سال 40 قبل از میلاد، زمانی که یونانیان باستان مسافران خسته را در حمام های گرم پذیرا بودند و اسباب استراحت آنها را فراهم میکردند، مطرح بوده است.
در واقع مهمترین مهمان نوازی مراقبت بوده است و مهمان نواز بودن “مراقبت از مسافران” ، که مشتق شده از کلمه فرانسوی ، “مهمانسرا”.
با گذشت زمان ، صنعت مهمان نوازی نیز پیشرفت بسزایی کرد.
برای استقبال از مهمانان غریبه و فرآیند رزرو فقط کافی است با کلیک یک دکمه همه چیز در دسترس داشته باشیم، ما در خانه های خود از نرم افزارهای متعددی استفاده می کنیم و این امر به معنی یافتن مکانی برای استراحت یا … است که در قدیم هرگز کار آسانی نبوده است. ما مدیون فناوری گسترده ای هستیم که این امکان را فراهم کرده تا زندگی را برای مسافران بی نهایت آسان کند.

اما با وجود این همه کارآیی ، نمی توان احساس کرد که تجاری شدن صنعت، مقداری خمیر مایه آن را از دست داده است. رستوران ها، زنجیره های حمل و نقل، گروه هتل ها و اماکن اقامتی اکنون بیشتر از مردم وسواس در کارایی و روش اجرایی را دارند، در نتیجه جو و اتمسفری سرد گونه و حفاظت شده برای مهمان ایجاد می شود و عاری از هرگونه ارتباط واقعی انسانی است.
بنابراین صنعتی شدن که آنقدر روی “خدمات خوب” عمومی متمرکز شده است که جنبه “مهمان نوازی” را نادیده می گیرد.
چه کاری یا چه راهی لازم برویم یا انجام دهیم؟

‏بیش از هر چیز ، من معتقدم که این موضوع به یک ذهنیت منتهی می شود. از نظر من “مهمان نوازی حضور در حال، نشان دادن دلسوزی و مراقبت از احساس مردم است.” این راهی است که مورد استقبال قرار می گیرد،
یعنی اطمینان حاصل کنید که میهمانان راحت هستند و با یک ارتباط درونی و مراقبت واقعی، یک تجربه استثنایی را تجربه می کنند. این سخن به این معنی است فضایی ایجاد شود که مهمانان با مهمانان دیگر، کارمندان با آنها و دنیای اطرافشان ارتباط مناسب برقرار می کنند. که همه اینها مطمئناً به روندهای مکانیکی یا فناوری متصل نیستند.
اگر بخواهیم شفاف و پوست کنده صحبت کنیم،
:خدمات یا سرویس” متفاوت است نه این که “خدمات یا سرویس” برعکس آنچه تصور می شود، همین کارآیی آن است که به صنعت مهمان نوازی اجازه داده تا در سطح بی سابقه ای شکوفا شود و تجارب یکسان و بی نقصی برای مشتری را ایجاد کند، اما اگر “خدمات یا سرویس” را از “مهمان نوازی” جدا کنیم، می بینیم که این خدمات “فعالیتی است که با برای کسی می کنی” در حالی که مهمان نوازی “احساسی است که برای کسی ایجاد میکنی”. که به هم مرتبط و در نهایت مهمان نوازی گفته می شود.
وقتی می گویم مهمان نوازی یک ذهنیت است به این معنی که به نیازها، خواسته ها و هیجانات مشتری پی برده و آنها را با مراقبت و دغدعه واقعی پذیرا باشیم.
خدمات یا سرویس به خودی خود لزوماً منفی نیست، اما خدمات بدون احساس فاقد قالب است. ما خود را در نقطه ای از انعطاف پذیری زمانی مکانی قرار می دهیم که کارکنان مان در صنعت مهمان نوازی چنان بر انجام فعل خدمت یا سرویس متمرکز می شوند که عنصر انسانی در جایگاه عقب قرار میگیرد. اما یادم نرود ذهنیت مهمان نوازی چیزی فطری است این چیزی نیست که شما بتوانید آن را آموزش دهید، یا از روی کتاب اهمیت آن را توصیح دهید.
@ermagaan بنابراین، به خاطر صنعتی که به شدت نیاز به لمس انسانی یا نفوذ عواطف انسانی دارد، علی الخصوص در این زمان که یک انقلاب فناوری رخ داده و برای تقریباً هر چیزی نرم افزار وجود دارد، پس ما باید بیشتر مردم گرا باشیم تا فرآیند محور، ما به جای تمرکز بر روی کارایی، فرآیندها و سیستم ها، باید بر استخدام تیم های متناسب با تعریف مهمان نوازی، افرادی که قلب مهمان نوازی دارند، یک ذات دوستانه و یک انرژی مسری است که مشتریان را به عقب باز می گرداند. فناوری راهی طولانی در پیش دارد تا بتواند جایگزین ارتباط حسی انسان شود. بنابراین بگذارید دریابیم که مهمان نوازی چیزی نیست که شما انجام دهید یا انجامش دهند، بلکه بیشتر باعث ایجاد احساس چیزی در مردم است که قبلاً هرگز احساس نکرده اند.
 

برای خلق کانسپت های خوراک و نوشیدنی در صنعت HORECA‌ هتل، رستوران و کافه پیش از هر سرمایه گذاری با ما مشورت کنید.

ارتباط مستقیم جهت مشاوره:

989126040209+